Codziennie dokonujemy wyborów, które mają większy lub mniejszy wpływ na nasze środowisko.
Na Brzozowej szczególnie zwracamy uwagę na mądre korzystanie z zasobów. Edukujemy w tym zakresie uczniów na wiele sposobów.

Oprócz programowej nauki ekologicznej, dzieci i młodzież biorą udział w specjalnie organizowanych zajęciach pozalekcyjnych. 

Na kółku biologicznym praktykują teambuilding tworząc konstrukcje ze “śmieci”, a na fizycznym budują minikoło wodne. Świetlicowa gratosfera znajduje kapitalne zastosowanie starych palet, opon itp. w swobodnej zabawie. Duże wrażenie zrobiła na uczniach także prelekcja filmowa z wykorzystaniem filmu autorstwa naszych absolwentek. Opowiada on o strategii 6R (Rethink, Refuse, Reduce, Reuse, Recycle, Recover czyli kolejno: Pomyśl – Odmawiaj – Ograniczaj – Używaj wielokrotnie – Odzyskuj – Naprawiaj) i powstał w ramach pracy dodatkowej dla chętnych. Zajęcia plastyczne dają wiele możliwości na ponowne użycie przedmiotów, pozornie nadających się już do wyrzucenia. Pojemniki, wytłoczki i karton to bardzo często podstawowy surowiec do wykorzystania dla naszych młodych artystów.


Zrezygnowaliśmy z plastikowych kubeczków do dystrybutora wody. Każdy ma swój bidon, z którego korzysta wielokrotnie.

Pojemniki i sztućce obiadowe są z materiałów biodegradowalnych, a resztki żywności oddajemy osobno.

Szanujemy książki. Każdy podręcznik służy przez trzy lata – kolejne roczniki przekazują za pośrednictwem szkolnej biblioteki swoje książki następcom. Nauczyciele wypożyczają sobie nawzajem przydatne materiały, a zbiory zadań i atlasy służą w pracowniach przez lata. Ostatnio wraz z biblioteką miejską wymienialiśmy książki na regale w ramach akcji “swapping książkowy”

Większość przedsięwzięć tego typu promujemy i publikujemy na naszym szkolnym facebooku, zachęcamy do odwiedzania:
ekobudowniczowie link
gratosfera link link

kartonowe maski link

codzienne działania link

biblioteka link

Jeśli znajdujemy zagubione ubrania, wystawiamy je, a po czasie przewidzianym na znalezienie i odebranie, przekazujemy dalej tak, aby ktoś inny mógł z nich skorzystać np. PCK.

Ograniczanie produkcji odpadów nie omija także pokoju nauczycielskiego. Korzystamy z tych samych markerów, po prostu uzupełniając tusze. Powszechna jest też akcja “drugie życie papieru” link

Kolejnym przejawem postępowania w myśl zasad gospodarki obiegu zamkniętego jest wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii w naszej placówce. Panele fotowoltaiczne produkują prąd. Zbieramy wodę deszczową do podlewania ogrodu szkolnego, a zgrabione przez uczestników świetlicy liście, wykorzystywane są dalej w produkcji biokompostu miejskiego.

Dziękujemy także rodzicom za wsparcie i udział w akcjach typu: comiesięczna zbiórka plastikowych korków, sprzątanie okolicy z Kołem Wolontariatu link czy wymiana roślinami.


Pamiętajmy – nasze wybory mają znaczenie.